donderdag 6 november 2008

Ding 11, IM

Goh ICQ, dat is lang geleden, het leek altijd een soort race tegen de klok, mensen probeerden allemaal zo snel mogelijk te typen en indruk te maken op de ander.
Al tijden chat ik via msn, een leuk programma met hulpmiddelen zoals emoticons die soms makkelijker een stemming weergeven dan woorden kunnen.
Wat me door de jaren heen opvalt, is dat mensen elkaar makkelijk verkeerd begrijpen, de woorden zwart op wit en zo kort mogelijke zinnen/woorden maakt dat iets snel hard overkomt. Maar het is ook HET communicatiemiddel tussen jongeren, zij begrijpen de korte zinnen en zwart/wit tekst zonder problemen. De gebruikers hebben zelfs een totaal nieuwe taal bedacht: msntaal, inmiddels heel bekend en veel gebruikt.

Voor de 23dingen heb ik Google Talk geinstalleerd en op mijn weblog Chatback. Behalve Probiblio heeft niemand dat linkje gebruikt, maar per Google Talk heb ik al wat chats achter de rug.
Ik heb ook op Al@din rond gekeken en een vraag bedacht die nog niet eerder gesteld is, was lastig maar ik vond er een: "Wat is Schmunzel?" Ben benieuwd of er een antwoord wordt gevonden...... Kom ik nog op terug.

Op de site van Bibliotheek Randers vond ik de chatmogelijkheid erg leuk, zou voor Hilversum ook een uitkomst zijn, volgens mij kan het een soort dienst worden die op meerdere PC's over te schakelen is, net als de telefoonlijn, wie em opent kan berichten ontvangen. Uiteraard moet dat iemand zijn die vooral administratieve werkzaamheden heeft.

Per afdeling zie ik veel voordelen, eerder leek het mij geen goed idee om bijv aan de klantenservice een chatmogelijkheid te hebben, maar die kijk heb ik herzien.
Het zou bijv een uitkomst zijn wanneer men een andere afdeling 'stil' (redelijk vertrouwelijk) kan berichten. Uiteraard niet met de vraag of iemand aanwezig is die je heel dringend nodig hebt, daarvoor blijft telefoon gewoon het handigst.

Er zou op iedere PC een blokje 'aangemelde' collega's/afdelingen te zien moeten zijn.
Een chatvraag is liever geen spoedvraag want een collega kan even van zijn/haar plek weg zijn.
Juist in geval van bewegende collega's is chat handig, typ een vraag, verzend deze en ondertussen kan het werk gewoon verder gaan....... veel sneller en handiger dan zoeken per telefoonlijn en wachten wachten wachten.
Het maken van afspraken tussen meerdere mensen is mogelijk per groepschat, handig dat de geschiedenis van gesprekken ook weer makkelijk terug te lezen is en dus meteen een soort bevestiging.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Hoi Sonny,

Voor klanten kan het zeker handig zijn om jullie ook via chat te kunnen bereiken. En voor communicatie onderling kan het ook goed in worden gezet zoals je in je bericht beschrijft. Allemaal aan de MSN, Google Talk of Meebo! ;o)

Sonny zei

Ja Meebo is helemaal handig! Geen bindingen maar vrijheid blijheid