donderdag 21 november 2013

Apps

Met vertraging door ziekte hier dan eindelijk mijn 3e ding.


Voor mijn gevoel was ik de laatste persoon op aarde die nog geen smartphone en internetabo had dus kon ik de stap eindelijk zetten na het verlopen van mijn oude abonnement in februari 2013. Geen moment heb ik daar spijt van gehad, wat een geweldige aankoop. Eenzaamheid is niet meer nodig, op ieder moment van de dag contact met wie je maar wilt.



Met een tablet was ik al bekend maar gezien het formaat en de beperkte internetmogelijkheden van dat model liet ik het eigenlijk altijd thuis.
Mijn telefoon thuislaten is ondenkbaar, ik ben al eens een flinke afstand terug naar huis gereden wanneer ik em vergeten was.

Van de Play Store ben ik een trouwe klant, bijna dagelijks breng ik een bezoek om het aanbod te bekijken. Vrijwel direct na ontvangst van mijn telefoon zette ik er allerlei apps op waaronder de bibliotheekapp. Handig overal kunnen zien welke materialen in bezit zijn en hoe lang ze dat nog mogen blijven.

Tot februari zat ik min of meer met een mond vol tanden als bibliotheekbezoekers vroegen hoe de bibliotheekapp werkt. Uiteraard had ik een verhaal klaar maar het was geen ervaring, eerder een google-versie.

Layar is een app die een digitale laag over een camerabeeld legt. Hierdoor wordt de werkelijkheid aangevuld met digitale informatie.
Een interessante app met veel mogelijkheden, zo is in Geo Layars te zien wie er bijvoorbeeld een foto via instagram heeft gemaakt in de omgeving of welke huizen te koop staan op funda.
Een ander leuk voorbeeld is hier te zien.

De windows 8 laptop ziet er voor windows 7 gebruikers in eerste instantie even anders uit. Een serie gekleurde iconen op het startscherm waar meteen opvalt dat de startknop verdwenen is. Net als voor eerdere versies van Windows geldt ook voor 8 dat gebruiksgemak voorop staat en het een kwestie van wennen is. Het grote voordeel is dat het uiterlijk van startscherm op pc, laptop en tablet hetzelfde is.
In de Windows Store zijn gratis en betaalde apps te verkrijgen, helaas is het aanbod nog niet heel groot maar dat zal in de toekomst zeker veranderen.

Zelf een app op de windows 8 laptop zetten volgt nog.

zondag 10 november 2013

Instagram versus Pinterest

Kort na de 23 dingen nam ik een account op Pinterest, een sociaal fotoprikbord, het boeide me vanaf het eerste moment. Uiteraard kwam ik daar Doppinda tegen maar verder was er nog geen enkele bekende aanwezig.

Opvallend vond en vind ik hoe breed je Pinterest kan gebruiken, van tips voor inrichten voor kleinbehuisden tot geweldige natuurfoto's.
Het ligt er een beetje aan waar je interesse ligt en welke pins je dan tegenkomt. Zo kan je via Pinterest aandacht vragen voor onder andere een bedrijf, klein of groot, voor kunst en kunstenaars, mode en kooktips. Vrijwel iedere afbeelding/pin brengt je naar de bron, de informatie op de oorspronkelijke website/weblog.
Inspiratie voor kindertraktaties en feestversiering zijn er in overvloed te vinden.
Het zal je niet verbazen dat de aanwezige 80% vrouwen vooral verantwoordelijk zijn voor dit soort pins en dat de 20% mannen vooral te vinden is bij bijvoorbeeld architectuur pins.

Het is zeer gebruiksvriendelijk. Maak een account aan, plaats een pin, vermeld de bron en zet het op je moodboard (prikbord). Na installeren van de 'pin-it' knop wordt het nog eenvoudiger, muis op een afbeelding, klik het pin-it button dat verschijnt en automatisch wordt de pin geplaatst en de bron vermeld.

Inmiddels richt Pinterest zich ook op bedrijven en heeft zakelijke accounts, vooral webshops kunnen hier hun slag slaan en artikelen onder de aandacht brengen.

Langzaam aan, en zeker door de 7 dingen, komen er meer bekenden op Pinterest wat het nog pinteressanter zal maken. Privé gebruik ik Pinterest vooral op de PC en om leuke ideeën op te doen.
De bibliotheek zou Pinterest kunnen gebruiken als promotiemiddel om foto's te plaatsen van bijvoorbeeld voorstellingen of het pand en verbouwingen in en om het pand.
Naar mijn idee levert het vooral op gezien te worden.

Instagram zag ik al heel lang in gebruik door mijn facebookvrienden. Regelmatig kwamen er plaatjes met leuk kleurfilter erover langs 'via instagram'. Omdat ik al verschillende fotoapps op mijn telefoon heb had ik nog niet de behoefte instagram er ook nog bij te gaan gebruiken.

Nu toch maar geinstalleerd en even meer in verdiept en las op nos.nl meteen een boeiende kop:

Drugs kopen op Instagram wordt moeilijker


Hoe bijzonder en schokkend! Als ik denk aan de kinder-facebookvrienden die ik heb maak ik me daar toch wel een beetje zorgen over. Gelukkig zijn volgens het artikel een aantal zoektermen geblokkeerd, maar waar ik vrolijk en onschuldig denk aan vooral foto's uploaden , bewerken en delen schijnt Instagram toch ook een duistere kant te hebben.

In een ander Google artikel las ik dat blauwe foto's het best scoren, handig om te weten, vanaf nu het blauwe filter er op.

Of ik Instagram actief ga gebruiken weet ik niet, het is meer voor de hand liggend om foto-bewerk-apps die ik al gebruikte te blijven gebruiken. Hoewel het wel erg leuk is dat Instagram niet alleen een bewerkprogramma maar ook een sociaal netwerk is. Zo krijg je ook meldingen als er een reactie is geplaatst bij een foto. Aangezien ik Instagram waarschijnlijk alleen gebruik om te bewerken en vervolgens op Facebook te zetten is dat misschien een beetje dubbelop.
Als ik aan de bibliotheek denk zou ook Instagram ingezet kunnen worden als middel om gezien te worden, maar denk dan blauw! ;)

Wat me opviel na aanmelden en rondkijken was dat Instagram veel gebruikt wordt door jongeren die een alledaagse status willen melden zoals een maaltijd.

Dus als je wilt weten wat er gegeten wordt......


donderdag 7 november 2013

Ding 1 The Cloud


Allereerst wil ik graag een plaatje kwijt, in het dashboard na het inloggen staat een 'bewegingsoverzicht' leuk om daar weer leven te zien.




Nu terzake, de Cloud. Voor iedereen een doodnormaal begrip maar zodra je zou vragen dit toe te lichten raken mensen wellicht toch wat van slag. Gek eigenlijk want we doen al zoveel in de cloud zonder dat we daar al te veel over nadenken of heel veel van merken. De cloud is al onmisbaar.

Hoewel het niet meer of minder is dan online diensten gebruiken, is het een wat abstract begrip. Programma's en informatie online raadplegen. Op het werk zijn we al in een cloud gestapt en hoewel we daar wat opstartproblemen hadden, hebben we nu vooral voordelen. Snelle opstart, geen problemen in huis met de servers, helemaal geschikt voor het nieuwe werken want je kan ook van huis uit op je werkplek en programma's inloggen.

Een leuk hebbeding dat helemaal inspeelt op online diensten is het chromebook, voorheen dacht ik dat je met een chromebook altijd een wifiverbinding ter beschikking moet hebben. Dat blijkt helemaal niet meer te kloppen. Een handzaam superhandig laptopje dat lekker snel opstart en je direct naar al je favoriete online programma's kan brengen, wie wil dat niet? Nog een voordeel is de ingebouwde beveiliging en ook offline werken zou mogelijk zijn, als ik de verkooppraat mag geloven zijn er apps en onderdelen beschikbaar zonder toegang te hebben tot het internet.

Voor de kritische lezers, wil je toch graag een nadeel? Zonder internet niet alle diensten beschikbaar, dat geldt voor zowel de Cloud als het Chromebook.

maandag 4 november 2013

Zeven

We pakken de draad weer op en wel met 7 dingen. Dat getal lijkt magisch.....

Het op drie na kleinste priemgetal, het atoomnummer van stikstof, het geluksgetal, de 7 dwergen, 7 geitjes, zevenmijlslaarzen, 7 dagen in een week, 7 kleuren van de regenboog, 7 wereldwonderen, 7Up, zeven schoonheden, de som van de stippen op twee tegenover elkaar liggende vlakken van een dobbelsteen, The Magnificent Seven, zeven zeeën, zeven continenten, zeven Harry Potterboeken, Zeven is een hoofdtelwoord, Rome werd gebouwd op 7 heuvels en telde 7 koningen.

Met zoveel goeds rond 7 moeten de dingen toch ook wel super verlopen.

Veel plezier tijdens de 7 dingen!


donderdag 5 maart 2009

Ploerten en plurken......

Na het openen van gtalk kwam er een gezellige uitnodiging van Doppinda binnen. Aangezien ik op vrijwel iedere social-network site een account heb en Plurk (wat een naam!!) nog ontbrak, dook ik er gelijk in!
Een op het eerste gezicht vrij onduidelijk geheel, een soort 'wat nou?-gevoel' overviel me, mijn eerste plurk (op twitter Tweet) werd dan ook "Sonstra vraagt zich af of dit leuk is??".

Het karma dat te verdienen is stuit me nogal tegen de borst. Ooit was ik actief op een forum waar men karmapunten aan elkaar kon uitdelen voor bijv leuke berichten/aardig persoon maar ook 'boe' voor het omgekeerde zeg maar. Het gevolg: Niemand was meer eerlijk of men bleef gewoon stil zodat er geen geknabbel zou komen aan de zuurverdiende karmapunten.
Op Plurk werkt het een beetje hetzelfde, het geeft veel mensen waarsch de drang om actief te blijven op de site. EN het levert meteen een nieuw gtalk-contact op want ik kreeg gelijk na aanmelden een IM van Bot@plurk.com, hè gezellig!!
Een plus is wel dat men geen zware verantwoorde plurks hoeft toe te voegen, Twitter vind ik persoonlijk serieuzer en zou daar niet zo snel onbelangrijke info tweeten.

MAAR wel leuk om een rode draad door het WWW te vinden, Doppinda kom ik overal tegen! ;)

maandag 9 februari 2009

Eng!


Nou daar is ie dan....... Ieder medium zou kunnen beweren dat het een bijzonder soort foto is van een geestverschijning, in werkelijkheid is het een mozaiek-foto.

Een spooky wolk met veel gebitjes.